Second Logo

Kundcase – Intervju med Roy Jildestål, BRF Räven i Örebro

Roy flyttade till BRF Räven 1981, tillsammans med sin familj, då var föreningen precis klar för inflyttning. Sedan dess har de blivit kvar, även efter barnens utflyttningar. Redan 1997 valdes Roy in i styrelsen och satt kvar till 2017, nu har han kvar vicevärdskapet och därmed en nära dialog med Hisscentralen.

Roy ser sig omkring inne på innergården där vi slagit oss ned för ett samtal om föreningen och om hissarna, som Hisscentralen servat under många år.
“Vi har en miljö här som är stimulerande, en oas inne på gården, det gör att trivseln är väldigt hög.”

Vi frågar Roy om hur relationen har utvecklats under åren med Hisscentralen, då BRF Räven är företagets äldsta kund och parterna har haft ett långt och lyckosamt samarbete gällande föreningens hissar.

“Jag har framfört att det är väldigt viktigt med att känna och känna igen personal. Vi har haft tur när det kommer till personalen som varit här och byggt om hissarna. Det är i stort samma personal som sköter servicen nu. De är mycket bra, och trevliga.”

“Har man en kärna på några stycken av de som servar återkommande till en förening i den här storleken, 71 lägenheter, så gör det mycket. Vi känner igen dem när de kommer och vet vilka de är. Det känns tryggt och bra.”

“Jag har också pratat med personalen från Hisscentralen, där vi har sagt att inför varje servicetillfälle vill vi att de hör av sig till oss några dagar i förväg. På så vis får vi möjlighet att kolla upp saker förväg. Exempelvis om det kan vara något ljud från hissarna som behöver tittas närmare på, och då får vi koll på det direkt. Jag tycker den framförhållningen är toppen!”

“De är också otroligt hjälpsamma med instruktioner kring vad vi kan göra själva. Om det händer något, att det kommit ner smuts – grus – i spåret till dörrarna så reagerar hissen, dörrarna inte stänger inte och hissen reagerar inte på signaler. Smuts kan vi ju själva sopa bort och ordna till, men har vi funderingar är det enkelt att ringa – vi får svar och råd, snabbt och tydligt. För oss är det väldigt viktigt!”

Roy skiner upp när han beskriver föreningen, samarbetet med Hisscentralen och framför allt när vi kommer in på de personliga relationer som byggts upp under åren. Roy har varit ansvarig för kontakten med Hisscentralen, och beskriver att man från föreningens håll framförallt har haft tre viktiga leverantörer som servicepartners under en längre tid, där Hisscentralen agerat hörnsten som pålitlig partner för service av hissarna. Vi gräver lite djupare i vad som gjort samarbetet så långt och lyckosamt.

“Personalen har ju varit otroligt hjälpsam, och det känner jag starkt för. Prisbilden har också varit stabil, inte nödvändigtvis superlåg, men det har legat jämnt, vilket uppskattas. Sen är det ju såklart tacksamt om man får något tillbaka, rabatter och liknande, det gör att man känner att bolaget ser till oss och vi blir måna om att se tillbaka till dem.”

Hisscentralen genomförde en större modernisering av hissarna 2016 och framåt, där man arbetade för att behålla så mycket som möjligt av de befintliga hissarna, men säkerställde driften långsiktigt, med ökad säkerhet. Under flera år före moderniseringen hade man en tät dialog med BRF Räven, och vägde mellan alternativen byta ut helt eller modernisera. Till slut bestämde man sig för att gå med på moderniseringen. Roy beskriver processen, och hur hissarna mått och fungerat sedan dess.

“Vi har sex stycken hissar, som alla har fungerat väldigt bra. Jag var lite skeptisk och fundersam inför bytet och moderniseringen, men de gamla började visa upp problem med en stegvis stigande underhållskostnad. Runt 2010 började det så smått och vi jobbade då ändå fram till 2016 innan vi kom till skott med uppdraget. Vi hade en löpande dialog med Hisscentralen under ett par år där vi diskuterade olika lösningar, och såg över vad som gick att göra. Man gjorde en modernisering av hissarna, där man behöll fungerande delar, men bytte ut interiörmässigt och säkerställde långsiktig funktionalitet.”

Roy beskriver en mycket tät kontakt med Hisscentralen, och berättar hur de i anslutning till moderniseringarna var på plats väldigt ofta för att säkerställa att allt fungerade.

“De var oerhört närvarande, och hjälpsamma. Att hissarna fungerar som de ska är viktigt för en bostadsrättsförening som våran, och det var tydligt för alla att Hisscentralen tog uppgiften på största allvar.”

Vi passar också på att fråga Roy, som uttryckte att han känt sig lite tveksam inför själva moderniseringen, vad som fick honom att välja det istället för att byta ut hissarna från grunden.

“Hisscentralen tog det på stort allvar, de förespår kontinuitet och vi kände oss trygga med att de kände våra hissar bra och bistod med stort kunnande, och kunde ge råd för den bästa vägen framåt. Vi fick också känslan av att man valde en kostnadseffektiv lösning med både ekonomi och miljö i åtanke.”

I dialogen med Roy blir det uppenbart att saker och ting fungerar som det ska hos BRF Räven. En tydligt bidragande faktor är såklart det starka samarbete man har med Hisscentralen, men det är också uppenbart utifrån den välskötta innegård vi fick besöka, och de varma leenden vi möttes av, att boende trivs och uppskattar miljön här. De tar sin förening på största allvar, och är måna om att det ska vara en miljö att trivas i. Det gör mycket för helhetskänslan, och måste vara en trevlig arbetsmiljö att besöka för Hisscentralen. Vi förstår att de känner sig välkomna och uppskattade hos BRF Räven.

På frågan om Roy skulle rekommendera Hisscentralen till andra föreningar är svaret ett entydigt rungande ja.

“Jag skulle varmt rekommendera hisscentralen, självklart!”

Kontakta oss

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Eller läs någon av våra senaste artiklar