Second Logo

Hur bostadsrättsföreningar kan vårda sin hiss långsiktigt

En välfungerande hiss bidrar till både komfort och säkerhet för boende i bostadsrättsföreningar. Men det är inte alltid solklart vem som äger ansvaret. Bostadsrättsföreningar byter styrelsemedlemmar löpande, boende flyttar in och ut och vem man ska vända sig till gällande frågor om hissen kan ibland behöva förtydligas.

Hissar kräver kontinuerligt underhåll för att hålla länge och fungera som de ska, och boende som bryr sig om hissen och inte missköter den. Här följer några viktiga punkter för hur styrelsen i en bostadsrättsförening (brf) kan tänka långsiktigt kring skötseln av hissen, samt vilka åtgärder man kan vidta för att säkerställa att den fungerar optimalt i många år framöver.

Regelbundenhet från pålitlig serviceleverantör

Styrelsen bör ha regelbundna möten med sin hissleverantör för att få rapporter om hissens status och eventuella rekommendationer om åtgärder.

En hiss som inte fungerar kan tillföra stora problem för en bostadsrättsförening. En bra hissleverantör hjälper inte bara till med att åtgärda akuta fel utan genomför också förebyggande inspektioner. Det innebär att de kan upptäcka små problem innan de utvecklas till större och dyrare skador.

På så vis kan många potentiella risker förebyggas innan de blir till faktiska problem.

Förebyggande egenvård och ordning

Även om en leverantör tar hand om de tekniska aspekterna, kan mycket göras av föreningen själv för att förlänga hissens livslängd. Det handlar inte bara om mekanik, utan även om att hålla omgivningen runt hissen i gott skick.

Håll trapphus och hisskorg rent

Hissens omgivning spelar en stor roll för dess långsiktiga funktion. Smuts, damm och skräp som fastnar i hisschaktet eller på dörrspåren kan snabbt leda till tekniska problem. Se till att städning i trapphus och hissar sker regelbundet, och att det finns tydliga rutiner för att hålla dessa områden rena. Detta är särskilt viktigt i fastigheter med hög trafik.

Här kan en nära dialog med serviceleverantören vara avgörande, så att det finns tydlighet i vem som gör vad – och vilket ansvar föreningen själva har för att se efter hissarna.

Boende bör också uppmanas att använda hissen med omsorg. Det kan handla om allt från att undvika att överlasta hissen till att inte trycka hårt på knapparna. I det lilla är det små saker, men över tid och med dagligt bruk av flertalet boende och besökare skapar ett mer omtänksamt bruk av hissarna långsiktig hållbarhet.

Tidig rapportering av problem

Något som kan vara till stor hjälp är att rapportering av fel eller problem med hissen sköts systematiskt och så snart något uppstår. Ofta är det de boende som först märker om något låter konstigt eller om hissen inte fungerar som den ska. Genom att ha ett enkelt och tydligt sätt att rapportera sådana problem kan föreningen agera snabbt och undvika större problem.

Här kan föreningen få mycket stöd från en kunnig serviceleverantör gällande kommunikationen mot boende och besökare.

Uppdatera vid behov

Ingen hiss håller för evigt, och även med det bästa underhållet kan det bli nödvändigt att göra större uppgraderingar eller till och med byta ut hissen helt.

Genom att investera i rätt hisslösningar och att kontinuerligt uppdatera hissens system, kan ni säkerställa att hissen både håller längre och är säker för de boende.

Kontakta Motum för stöd till er bostadsrättsförening

Motum är en erfaren leverantör av hisservice, modernisering av hiss och reparation av hissar. Vi hjälper såväl bostadsrättsföreningar som andra typer av fastighetsägare att säkerställa funktionalitet av hissar i fastigheterna. Kontakta oss gärna för en konsultation eller ett första möte, så hjälper vi er!

Kontakta oss

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Eller läs någon av våra senaste artiklar