Second Logo

Artikelserie – Del 1 av 3 – Medarbetarporträtt: Hans Arvidsson med över 60 års erfarenhet i hissbranschen

Vi har fått förmånen att sitta ned tillsammans med Hans Arvidsson för ett djupgående samtal om hissens historia, branschens alla egenheter och en fantastisk inblick i ett liv som kantats av nyfikenhet och iver att lösa alla tänkbara utmaningar hissar kan tänkas kasta ens väg.

Med över 60års erfarenhet inom branschen, tar Hans med oss på en oförglömlig resa som för honom började redan som 12 år gammal, då han för första gången fick följa med sin far i tjänsten. Sedan dess har kärleken och passionen för yrket varit ett faktum, och Hans har hunnit jobba på flertalet bolag, både mot privat och offentlig sektor, i större hissbolag och mindre lokala bolag, drivit eget och hunnit med det mesta som rör hissar, hisservice och besiktning av hissar.

Allt för en säker och pålitlig färd genom det vertikala rummet i rörelse för boende, besökare och alla entusiaster som reser med hissar.

På frågan vad som varit mest givande, mest utmanande eller mest uppseendeväckande svarar Hans entydigt; det har varit helt fantastiskt hela tiden. Därför går det inte riktigt att särskilja eller rangordna de olika erfarenheterna eller uppgifterna från varandra, alla har haft sin charm och dragningskraft.

Och för den som får förmånen att prata med Hans om hissar eller branschen i sin helhet, förstår snabbt den passion som hållit honom kvar så länge. För när vi kommer in på konceptet att ta isär något för att se hur det verkligen fungerar, skiner Hans upp som en sol. Nyfikenheten och den fantastiska känslan av att jobba med problemlösning varje dag känns genomgående i allt vi under samtalet vidrör.

Men det är klart att vissa delar sticker ut på ett generellt plan. Digitalisering exempelvis, som kan uppfattas både utvecklande men också innebära viss begränsande inverkan på den som ska jobba med hissarna. Istället för att själv behöva gå till grunden med vad som är fel, eller behöver servas, kopplar man idag upp sig mot en dator som snabbt ger en informationen.

Det i sig är såklart positivt och effektiviserande för alla inblandade, men för den som ska undersöka och åtgärda problemet leder det till e tt snabbare svar på frågan kring vad som är fel. Detta med konsekvensen  att den nyfikenhet Hans tror är så viktig inom yrket idag inte behövs på riktigt samma sätt.

För det finns sällan ett fel som är det andra likt, och desto fler tillgängliga lösningar. Varför yrket bör beskrivas som mer kreativt och varierande än vad det kanske uppfattas utifrån sett. Och här spelar nyfikenheten väl in, att med ett sökande öga undersöka problematiken på djupet och se varje uppdrag som ett lärande tillfälle.

Men med en ökad effektivisering tillkommer givetvis mycket positivt, som att kunna fokusera mer på att åtgärda, ökad datainsamling och bättre prognosarbete för behov av service med ökad säkerhet som resultat.

Och i denna mer djupgående artikelserie kommer vi belysa allt från branschens historia, hur den utvecklats ur ett digitaliserings- och säkerhetsperspektiv och varför den är så fantastisk och inbjudande för de som vill ta sig an nya utmaningar. Vi får förmånen att följa med Hans Arvidsson, som med stor och fortgående entusiasm deltagit och bidragit till branschens utveckling under 60 år.

Se fler nyheter från Motum

Kontakta oss

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.