Second Logo

En Bostadsrättsförenings resa mot moderna hissar

BRF Orrsjön i Flen började sin resa med Nordisk Hiss – en del av Motumkoncernen – under 2021. Då stod de inför växande utmaningar kring underhållsplaner och reservdelar, då deras hissar var äldre och dåvarande partner indikerade att hissarna behövde uppgraderas.

”Vi mötte Nordisk Hiss för första gången på en mässa i Katrineholm och inledde ett samtal om våra hissbehov. Vår tidigare leverantör hade signalerat att det var svårt att skaffa reservdelar till de befintliga hissarna, vilket väckte oro kring deras livslängd, berättar Tage Persson, ordförande i Brf Orrsjön. Vi beslutade oss för att utforska alternativen grundligt genom en förfrågan och inkluderade Nordisk Hiss som en potentiell leverantör. Efter noggrann utvärdering valde vi dem baserat på deras konkurrenskraftiga pris och attraktiva erbjudande om att modernisera tre hissar med möjlighet till ytterligare tre, beroende på det första projektets framgång. Vårt beslut att samarbeta med Nordisk Hiss visade sig vara ett bra val, och våra hissar har sedan dess visat sig vara både pålitliga och moderniserade till dagens standard”, fortsätter Tage Persson.

”Våra förhoppningar när samarbetet inleddes var att hjälpa kunden att uppfylla de önskemål de hade, vilket var att få trygga och säkra hissar, med miljö- och energiförbättringar utan att investera en förmögenhet utan istället vara smarta och byta ut det som behövdes bytas ut. Det har vi lyckats med och det var mina förhoppningar – att effektivt få lösa kundens önskemål”, berättar Andreas Jönsson, avtalsansvarig på Nordisk Hiss.

Ett partnerskap med fokus på tillgänglighet och bra service

”Att välja Nordisk Hiss som vår partner inkluderade även deras servicetjänster. Vi jämförde avtalen noggrant och upptäckte att Nordisk Hiss erbjöd en förmånligare service än vår tidigare servicepartner. Att välja samma företag för både installation och service kändes praktiskt och gav oss förtroende för deras breda kunskap om våra hissar.

Vi hade ett krav på att systemet skulle vara öppet och flexibelt för framtida upphandlingar. Nordisk Hiss visade sig uppfylla detta krav och dessutom gav deras geografiska närvaro oss en snabbare servicerespons”, berättar Tage Persson.

Fördelar med Modernisering – Energibesparing och förbättrad tillgänglighet

En av de mest aktningsvärda aspekterna av moderniseringen var den drastiska energibesparingen. Genom att justera frekvensstyrningen minskade elförbrukning med 50%, vilket innebar en betydande årlig besparing. Utöver de ekonomiska fördelarna med att modernisera hissen så finns även de miljömässiga vinsterna med att välja en modernisering. En modernisering ger minst 50% lägre miljöpåverkan än om man river och installerar en ny hiss, något som styrelsen i Brf Orrsjön värderade högt.

”Vårt samarbete med Nordisk Hiss inkluderade en effektiv dialog kring tidsramar och uppdaterad information. Deras transparenta och snabbfotade arbete innebar minimal störning för våra boende och höjde kvaliteten på vårt samarbete”, säger Tage Persson.

”Projektet blev väldigt skräddarsytt tidsmässigt eftersom behovet av att kunna använda hissarna i Brf Orrsjön var så pass stort. Vi såg till att lägga tidsplanen efter det behovet. Detta blev en väldigt genomtänkt och bra modernisering”, berättar Benny Nilsson och Johan Kuisma, ansvariga hissmontörer på Nordisk Hiss.

Resultatet – En stark rekommendation

”Vi ser tillbaka på vår resa med Nordisk Hiss med stor tillfredsställelse. Deras dedikation och engagemang gav oss en smidig modernisering och en ökad livslängd för våra hissar. Den öppna dialogen och den hjälpsamma inställningen, särskilt i samband med att vi ansökte om tillgänglighetsstöd från Boverket. Vi fick värdefull hjälp att lämna in komplett underlag för att erhålla bidrag. De visade en äkta vilja att hjälpa oss som kund”, säger Tage Persson.

”Föreningen fick ett så kallat tillgänglighetsstöd, som man kan söka i anslutning till nybyggnation eller moderniseringar. Detta för att äldre som bor i husen, smärtfritt ska kunna bo kvar. Exempelvis har vårt arbete i denna förening resulterat i minimerad snubbelrisk tack vare mycket bättre stamplansnoggranhet, ljud och pipkvittering med knappar, talandes våningsvisare i hisskorgen, bättre korgbelysning med mera. Detta resulterade i sin tur att föreningen blev berättigad till stöd för dessa åtgärder. När du renoverar korgen som uppfyller alla dagens krav, tillkommer också nödtelefon för ökad säkerhet, överlast för ökad säkerhet som de gamla hissarna faktiskt inte hade. Alla dessa tillgänglighetsökande åtgärderna är stödberättigande för att äldre ska kunna bo kvar. Vi informerar alltid våra kunder att det fanns ett stöd att söka och hjälper gärna till med informationen kring de tillgänglighetshöjande åtgärderna. Tyvärr är det många föreningar som inte vet om detta bidrag och missar att söka.” Berättar Andreas Jönsson.

”Vi i styrelsen på Brf Orrsjön rekommenderar varmt Nordisk Hiss för andra föreningar som står inför liknande utmaningar. Vi är mer än nöjda med vårt val av Nordisk Hiss som leverantör och servicepartner”, avslutar Tage Persson och styrelsen i Brf Orsön.

Fler nyheter

Medarbetarporträtt – Jörn Apeland, VD på Uniheis

Vi träffar Jörn en solig höstdag i Oslo, och besöker flertalet fastighet där Uniheis har serviceavtal på Mitsubisihissar. Jörn visar oss runt i Oslo och berättar under dagen om Uniheis historia och det långtgående samarbetet med Mitsubishi Electric.

Specialhissar för alla behov – skräddarsydda lösningar

När vi tänker på hissar, är det kanske vanliga personhissar i kontorsbyggnader eller bostadshus som först kommer till minnet. Men hissar kan vara så mycket mer än bara vertikala transportmedel för människor. Specialhissar spelar en avgörande roll i att lösa unika utmaningar för fastigheter, industrier och offentliga miljöer.

Medarbetarporträtt – Carina Skagersten

Vi har fått förmånen att följa med Carina Skagersten en dag på jobbet, då hon besöker BRF Räven i Örebro tillsammans med kollegor. Vi samtalar och diskuterar de olika aspekterna av jobbet som Hisstekniker, hur det är att jobba mot BRF Räven som Hisscentralens äldsta kund - och hur hissarna mår efter större moderniseringar som utförts. Vi får inblickar i hur Carinas vardag ser ut, och hon lyfter fram de viktiga faktorerna som skapar trivsel inom yrket. Kollegorna, arbetsmiljön, kunderna och yrket i sin helhet. Läs hela artikeln här!

Kontakta oss

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.