Second Logo

Träffa Jonas Granström – Ansvarig för nödtelefoni på Hissgruppen

Intervju med Jonas Granström

Vi har fått förmånen att sitta ned med Jonas Granström, ansvarig för nödtelefoni med lång erfarenhet inom hissbranschen. Under samtalet berörde vi bland annat hur nödtelefoner bevakas för att säkerställa funktionalitet vid nödsituation, hur larmbolaget signaleras och mycket mer.

Jonas Granström har arbetat i hissbranschen i 37 år och de senaste 17 åren har han varit på Hissgruppen – en del av Motumkoncernen. Sedan 2009 har Jonas ansvarat för nödtelefonin för Hissgruppens kunder vilket innebär att Jonas servar, installerar nya- och uppgraderar befintliga nödtelefoner och är en av de teknikerna som kunden hör av sig till om man behöver support.

Vill du berätta lite om nödtelefoner för hissar? 

”Majoriteten av alla hissar har nödtelefon och om du har det behöver den vara kopplad till ett larmbolag. Vi övervakar våra kunders hissar och bevakar våra kunders nödtelefoner varje dag så uppstår det en situation att man blir fast i sin hiss så går en signal till larmbolaget som vi får ett ärende ifrån. Vi rycker ut 24/7 oavsett kväll eller helg” berättar Jonas Granström, Ansvarig för nödtelefoner på Hissgruppen.

Vad händer om nödtelefonen inte fungerar?

Om hissens nödtelefon inte fungerar anses hissen vara obrukbar och får inte användas. Är en nödtelefon installerad så ska den vara i drift. Kostnaden för att installera en nödtelefon skiljer sig mellan olika servicebyråer men är man intresserad av att veta vad som gäller för en specifik hiss så blir det bäst att boka ett möte först och därefter får man ett kostnadsförslag.

”Mina tips till fastighetsägare och bostadsrättsföreningar som står inför ett byte av sin nödtelefon är att vara ute i god tid och be om hjälp när det kommer till inventering av sin utrustning. Så att du får koll om du har rätt förutsättningar för uppgradering av telefonin i hissen” avslutar Jonas med ett medskick.

Marknaden är i dagsläget hårt pressad när det kommer till material. På Motum kan vi endast hjälpa våra servicekunder med nödtelefonin. Om du inte är kund hos Motum eller något av våra dotterbolag idag men vill ha vår hjälp så berättar vi gärna mer hur vi kan vara en långsiktig servicepartner till din hiss.

Vill ni veta mer om hur vi förbättrar säkerheten i hissar? 

Vi strävar alltid efter att kombinera fastighetens estetik med funktionalitet av bästa kvalitet. Genom säkra installationer av alla sorters hissar kan vi erbjuda fastighetsägare och fastighetens besökare en bättre hissupplevelse.

Kontakta oss

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Eller läs någon av våra senaste artiklar

husdjur